Ahad, Februari 10, 2008

Distribusi LINUX Pilihan

*artikel ini masih belum siap sepenuhnya.

Pada mulanya hanya satu distribusi Linux diperkenalkan, namun demikian terdapat individu-individu yang mempunyai padangan serta perpepsi yang bercanggah serta mempunyai idea tersendiri maka dengan itu menubuhkan kominiti masing-masing. Semuanya distribusi-distribusi ini mempunyai kelebihan masing-masing. Berikut adalah beberapa distribusi Linux yang menjadi pilihan popular masakini.

Ubuntu


Merupakan distribusi yang paling muda tetapi telah menambat hati pengguna. Dikeluarkan secara rasmi pada 2004, menggunakan asas Debian. Antara yang diperkenalkan oleh komuniti ini ianya memudahkan proses instalasi kepada 6 peringkat sahaja. Satu lagi kelebihannya, komuniti Ubuntu mengedarkan CD dengan percuma ke seluruh dunia serta mengeluarkan versi terbaru setiap 6 bulan.

Dipakejkan menggunakan Gnome dan juga KDE (Kubuntu) serta memberi penekanan kepada kemudahan asas Linux.

Sangat sesuai kepada pengguna baru yang ingin mengenali Linux.


Fedora

Red Hat antara distribusi yang paling awal ditubuhkan, kinim membangunkan projek Fedora yang kini memberi lebih tumpuan kepada pelanggan kormesil. Projek fedora merupakan distribusi yang lebih stabil, tahap keselamatan yang cemerlang. Juga berasakan RPM melalui aplikasi YUM

Mepis


Merupakan distribusi yang berasaskan Debian. mepis merupakan jenis live CD namun boleh juga diinstal pada cakera keras. Ianya mempunyai kelebihan dalam mengesan kebayakan perkakasan. Distribusi ini mempunyai caranya yang tersendiri dari sagi pandangan dan persepsi berbanding distribusi Linux yang lain.


Mandriva


Merupakan distribusi yang dibangunkan berasakan Red Hat. memberi kemudahan dari segi penggunaan paparan grafik. Dikenali sebagai satu distribusi yang memberi kemudahan kepada pengguna baru serta sentiasa berada dihadapan dari segi teknologi berbanding distribusi Linux yang lain.


Debian


Merupakan distribusi yang paling awal dalam Linux, memberikan penekanan kepada aspek kestabilan oleh demikian distribusi ini agak lambat memperkenalkan versi terbaru. Oleh kerana dipercayai dari segi kestabilannya, ianya menjadi pilihan kepada penubuhan komuniti-komuniti yang lain menggunakan asas distribusi ini antaranya Knoppix, Linspire, Mepis, Ubuntu, Xandros, dan Elive.

Slackware


(maklumat distro ini dlm proses)


Knoppix



Gentoo



(maklumat distro ini dlm proses)

Xandros



(maklumat distro ini dlm proses)



0 komen:

Catat Ulasan

Antara Komen Di Terima